Wikia

Op deze pagina staat een aantal voorbeelden van gewoontes die je kunt gebruiken om eigen gewoontes te verzinnen.

Zakelijk

Zakelijke gewoontes gaan over een productieve werkomgeving. Als je hier en daar iets in je zakelijke gewoontes aanpast zal je effectiever gaan werken.

+
Discussie met collega's

+
20 minuten administratie

+
Inbox opruimen

+
1 document voor een klant voorbereiden

+
Klanten bellen

Gezonde gewoontes

Deze gewoontes kunnen deel uitmaken van een gezonde leefstijl en ook kun je op deze manier van ongezonde gewoontes af komen.

+
Water/frisdrank drinken

+
Kauwgum kauwen/roken

+
De trap/lift nemen

+
Gezond/ongezond eten

+
1 uur sporten

+
Dagboek bijhouden

+
Supplementen innemen

Huishouden

Gewoontes in deze categorie kunnen je helpen met klusjes en andere taken in het huishouden.

+
Vieze kleren in de wasmand gooien

+
20 minuten huishouden doen

+
De afwas doen

+
Een kamer opruimen

+
Een lading kleren wassen en drogen

Productiviteit

Deze gewoontes gaan over algemene productiviteit.

+
Op tijd komen

+
Aan de minima voldoen

+
Planning volgen

+
+To-do op tijd, -To-do te laat

+
Onafgebroken Pomodoro

Milieu

Leer jezelf 'groene' gewoontes aan om beter voor het milieu te zorgen.

+
Recyclen

+
Composten

+
Hergebruiken

+
Stroomvretende apparaten uitzetten

+
Onnodige lichten uitdoen

Zelfontplooiing

Deze gewoontes gaan over algemene zelfontplooiing.

+
Iets nieuws leren

+
Een compliment accepteren

+
Een creatieve sessie houden

+
Een goede daad doen

+
Een informatief artikel lezen

Studie

Gewoontes die je kunt aanleren voor het studeren.

+
1 opdracht doen

+
1 uur studeren

+
Samenkomen met de studiegroep

+
Notities maken over een hoofdstuk

+
Een hoofdstuk lezen

Habitica

Ook op Habitica zelf kun je gewoontes gebruiken. Deze gewoontes gaan over het verbeteren of veranderen van de manier waarop je Habitica gebruikt. Afhankelijk van hoe je deze taken inplant zouden je er ook dagelijkse taken van kunnen maken.

+
Leer iets nieuws over Habitica

+
Voeg een taak toe aan Habitica

+
Werk moeilijkheidsgraad van gewoontes bij

+
Werk moeilijkheidsgraad van taken bij

+
Lees de beschrijving van een uitdaging

Algemene tips

Voorbeeld gewoontes

Het is niet makkelijk om ergens een gewoonte van maken of om een gewoonte te verbreken. Onderzoek toont zelfs aan dat het 20 tot 30 dagen kan duren voordat een gewoonte verandert[1] en vanaf daar heeft het nog veel herhaling nodig voordat het echt blijft hangen[2]. Er zijn onderzoeken die aantonen dat het ongeveer 21 dagen duurt voordat een gewoonte ingebakken is[3], maar nieuwer onderzoek vertelt dat het gemiddeld 66 dagen duurt voordat je iets echt een langdurige gewoonte hebt gemaakt[4]. Er zijn veel applicaties en andere manieren om gewoontes bij te houden, maar Habitica voegt hier de extra stap van gamification aan toe. Hierdoor kunnen spelers verschillende manieren van motivatie vinden om hun gewoontes te blijven ontwikkelen.

Naamgeving van taken is heel belangrijk om te zorgen dat je je verantwoordelijk voelt voor de doelen die je wil behalen.

Niet alles wat je doet hoeft een gewoonte te zijn. Als je probeert te beslissen of iets een gewoonte, dagelijkse taak of een to-do moet zijn, houd dit dan in je achterhoofd:

  1. Gewoontes zijn acties die je minstens dagelijks en soms meerdere keer per dag uitvoert.
  2. Gewoontes zijn meestal onbewust.
  3. Gewoontes kosten tijd en moeite om te veranderen.

Als je de taak elke dag zou moeten uitvoeren, een paar dagen per week of elke x aantal dagen, dan zou het een dagelijkse taak moeten zijn. Als een taak eenmalig is of zeer weinig herhaald wordt(bijvoorbeeld één keer per jaar), dan zou het een to-do moeten zijn. Als een taak iets is dat elke gebeurt of je dat nu wil of niet, dan is het waarschijnlijk een gewoonte die kan worden veranderd.

Andere tips:

  • Soms is het lastig te bepalen welke moeilijkheidsgraad je moet kiezen voor een gewoonte wanneer je een + en een - gebruikt. Een manier om dit te doen is door het gemiddelde te nemen van de twee moeilijkheidsgraden. Als de + bijvoorbeeld de moeilijkheidsgraad Moeilijk heeft en de - is Triviaal, dan kun je de gemiddelde moeilijkheidsgraad op Gemiddeld zetten.
  • Een andere manier om de moeilijkheidsgraad te bepalen is door één gewoonte in twee blokken op te delen. Het ene blok is dan alleen - en het andere alleen +. Op die manier kun je toch de moeilijkheidsgraden toepassen die je in gedachten had en kan de straf of beloning dus groter zijn.
  • Houd in je achterhoofd dat de moeilijkheidsgraad van een taak niet voor iedereen hetzelfde is. Sommige mensen vinden het makkelijk om 5 kilometer te rennen, terwijl anderen dit als moeilijk ervaren. En een schilderij maken kan voor een kunstenaar een makkelijke opgave zijn, maar voor iemand die dat niet is zal het moeilijk zijn.
  • In plaats van het gebruiken van de moeilijkheidsgraad als maatstaf voor hoe pittig een taak is kun je het ook gebruiken als beloning of straf. Als je bijvoorbeeld wil stoppen met op je nagels bijten kun je ervoor kiezen deze gewoonte heel moeilijk te maken, ook al is de taak in werkelijkheid misschien wel triviaal. Op deze manier krijg je een fijne beloning voor het stoppen met op je nagels bijten en een vervelende straf wanneer je het toch doet.

Zie ook

Referenties

  1. http://science.howstuffworks.com/life/inside-the-mind/human-brain/form-a-habit2.htm
  2. http://health.usnews.com/health-news/blogs/eat-run/2013/01/30/does-it-only-take-3-weeks-to-form-a-habit
  3. http://science.howstuffworks.com/life/inside-the-mind/human-brain/form-a-habit.htm
  4. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ejsp.674/abstract